This post is also available in: Français

Who we are

The members of the board of directors of the non-profit association “Ecole Internationale de Sumi-e”, who also form the teaching, administrative and logistical team.

From left to right: Ariane, secretary, disability advisor and teacher, Alessandro, vice-president and teacher, Mauro, treasurer, Sonja, vice-treasurer, Beppe, honorary president, Zen and sumi-e master and teacher, Beatrice, administrator, Emi, vice-secretary and disability advisor, Alain, president and teacher.

School teachers

Beppe-Mokuza

Beppe Mokuza

Honorary Chairman of the School.

Beppe Mokuza is a monk belonging to the Sôtô Zen Buddhist tradition, and a disciple of Zen Master Roland Yuno Rech. He is founder of the Bodai Dojo in Alba, northern Italy. For 30 years he has dedicated his life to sumi-e and the practice of Zen meditation, exhibiting his work and giving lectures throughout Europe. Since setting out on his journey, Beppe Mokuza has combined the practice of Zen meditation with that of sumi-e painting.
To discover Beppe Mokuza: http: //sumi-e.fr

Alain Keigyo Plaignaud

President of the School.

Alain Plaignaud has been practicing Zen meditation since 2007, and met Beppe Mokuza on this occasion in 2013. In 2017 he interrupted his career as an engineer to devote himself fully to the practice of sumi-e and Zen meditation. In 2023 he became a Zen monk.

School indicators

The School’s activities consist of a 4-year certification program, with validation of prior learning at the end of each year, and occasional internships that are not part of a certification program.
See the School page for more details on the School’s activities.

It should be noted that the annual duration of the curriculum depends on the beneficiaries, who may not attend all the courses and therefore extend the calendar duration.
Beneficiaries not enrolled in the curriculum attend the entire course for which they are registered, without interruption, i.e. 5 or 9 days depending on the course.

The School’s activities began at the start of the 2019 school year.

Data are updated annually, at the end of the first half-year N+1, for year N.

The number of candidates taking the final exam and the number of certifications is Not Applicable (N/A) as long as no beneficiary has completed the 4-year course.

Indicateur Sources Méthode
Nombre de bénéficiaires Relevés de présence Cumul des entrées en formation sur une année.
Nombre de nouveaux bénéficiaires Relevés de présence Idem bénéficiaires jamais inscrits auparavant
Taux de rebond Relevés de présence Ratio cumul des entrées pour une nouvelle formation sur une année / nombre de bénéficiaires
Taux d’assiduité Relevés de présence Ratio nombre d’heures de présence / nombre d’heures prévues dans les inscriptions
Durée calendaire Relevés de présence Intervalle moyen entre la date de début de cursus et la date de fin dans l’année
Taux de satisfaction Feuilles d’évaluation Moyenne sur une année des notes attribuées par les bénéficiaires sur les rubriques notées de 1 à 5 :
– Apport pratique.
– Apport théorique.
– Progression personnelle.
– Qualité des informations pratiques.
– Adéquation des dates lieu durée.
– Qualité de la salle de la restauration et de l’hébergement (si pertinent).
– Qualité pédagogique des intervenants
– Adéquation des sujets du stage.
Nombre d’abandons en cours d’année du cursus Synthèse annuelle Cumul des sorties de formation sur une année avant l’examen final de l’année
Nombre d’abandon du cursus Synthèse annuelle Idem après l’examen annuel
Taux de réussite Synthèse annuelle Cumul sur une année des candidats à l’examen annuel validés par le jury / nombre de candidats présentés à l’examen
Nombre de candidats Synthèse annuelle Nombre de candidats à l’examen final du cursus
Nombre de certifications Synthèse annuelle Nombre de candidats à l’examen final du cursus validés par le jury

Figures by year

Year 2019-2020

ndicateur Catégorie Valeur
Nombre de bénéficiaires Cursus 5
Hors cursus 15
Tous 20
Nombre de nouveaux bénéficiaires Cursus 5
Hors cursus 15
Tous 20
Taux de rebond Cursus 0%
Hors cursus 27%
Tous 20%
Taux d’assiduité Cursus 93%
Hors cursus 100%
Tous 97%
Durée calendaire Cursus 10.5 mois
Taux de satisfaction Tous 93%
Nombre d’abandons en cours d’année du cursus Cursus 1
Nombre d’abandon du cursus Cursus 4
Taux de réussite Cursus 100%
Nombre de candidats Cursus N/A
Nombre de certifications Cursus N/A

Withdrawals :

  • 20% in financial difficulties
  • 20% disagree with teaching method
  • 60% to relocate and start a new professional activity that is too demanding.

Year 2020-2021

Indicateur Catégorie Valeur
Nombre de bénéficiaires Cursus 1
Hors cursus 25
Tous 26
Nombre de nouveaux bénéficiaires Cursus 1
Hors cursus 22
Tous 23
Taux de rebond Cursus 100%
Hors cursus 24%
Tous 27%
Taux d’assiduité Cursus 100%
Hors cursus 100%
Tous 100%
Taux de satisfaction Tous 94%
Durée calendaire Cursus 10.5 mois
Nombre d’abandons en cours d’année du cursus Cursus 0
Nombre d’abandon du cursus Cursus 1
Taux de réussite Cursus 100%
Nombre de candidats Cursus N/A
Nombre de certifications Cursus N/A

Withdrawals :

  • 100% too much taken up by the professional activity as a result of structural changes in this activity.

Year 2021-2022

Indicateur Catégorie Valeur
Nombre de bénéficiaires Cursus 2
Hors cursus 94
Tous 96
Nombre de nouveaux bénéficiaires Cursus 2
Hors cursus 83
Tous 85
Taux de rebond Cursus 50%
Hors cursus 21%
Tous 22%
Taux d’assiduité Cursus 90%
Hors cursus 100%
Tous 95%
Durée calendaire Cursus 10.8 mois
Taux de satisfaction Tous 91%
Nombre d’abandons en cours d’année du cursus Cursus 0
Nombre d’abandon du cursus Cursus 0
Taux de réussite Cursus 100%
Nombre de candidats Cursus N/A
Nombre de certifications Cursus N/A

Withdrawals: none.

Year 2022-2023

Indicateur Catégorie Valeur
Nombre de bénéficiaires Cursus 3
Hors cursus 66
Tous 68
Nombre de nouveaux bénéficiaires Cursus 2
Hors cursus 53
Tous 55
Taux de rebond Cursus 67%
Hors cursus 18%
Tous 20%
Taux d’assiduité Cursus 93%
Hors cursus 100%
Tous 96%
Durée calendaire Cursus 10.2 mois
Taux de satisfaction Tous 91%
Nombre d’abandons en cours d’année du cursus Cursus 0
Nombre d’abandon du cursus Cursus 0
Taux de réussite Cursus 100%
Nombre de candidats Cursus N/A
Nombre de certifications Cursus N/A

Withdrawals: none.

Year 2023-2024

Indicateur Catégorie Valeur
Nombre de bénéficiaires Cursus 7
Hors cursus 54
Tous 61
Nombre de nouveaux bénéficiaires Cursus 3
Hors cursus 37
Tous 40
Taux de rebond Cursus 100%
Hors cursus 30%
Tous 33%
Taux d’assiduité Cursus 62%
Hors cursus 100%
Tous 81%
Durée calendaire Cursus 10.7 mois
Taux de satisfaction Tous 88%
Nombre d’abandons en cours d’année du cursus Cursus 1
Nombre d’abandon du cursus Cursus 0
Taux de réussite Cursus 100%
Nombre de candidats Cursus N/A
Nombre de certifications Cursus N/A

Note on trainee attendance: the rate is impacted by:
1) one trainee dropping out during the year.
2) in agreement with the teaching team, one of the trainees postponed a large part of her year to the following year, to devote herself entirely to a professional project.

Withdrawals: 1.

Following a behavioral remark by the teaching staff.